Praha 2, sv. Ignác
Česká provincie Tovaryšstva Ježíšova nás pověřila velkým úkolem, rekonstruovat varhany z roku 1911 od Em. Š. Petra s opusovým číslem 200.
Varhany stály na kůru do roku 1987, kdy byly rozebrány z důvodu stavebních úprav kůru a jeho statiky. Od 90. let byla snaha nástroj znovu postavit. Nástroj bylo nutné ale důkladně předem restaurovat. Při průzkumu se zjistilo, že chod pneumatické traktury byl nespolehlivý a servis nástroje byl obtížný. Petr při stavbě varhan s výpustnou pneumatickou trakturou zvolil příliš jednoduché řešení. To vykazovalo časté závady a nesnadnou regulaci. Varhanní skříň byla velmi malá na tak velký nástroj. Naprostá absence volného místa znemožňovala většinu oprav. To vedlo k omezení použitelnosti tak, že velké pedálové hlasy nebylo možné po letech zprovoznit vůbec.
Několik let se vedla odborná diskuze na téma, jakým způsobem obnovit nástroj Petra tak, aby se jednalo o stylově čisté řešení se zaručenou funkčností. Aplikovat do nástroje nově zhotovenou výpustnou pneumatickou trakturu nebo se vrátit ke konstrukci mechanicko-pneumatické traktury z konce 19. století? Oba názory jsou správné, a proto rozhodnutí je otázka zkušeností a volby.
Realizovaný projekt je novostavbou varhan za použití píšťalového fondu původního stavitele varhan. Nástroj je zcela nově postaven s mechanickou tónovou i rejstříkovou trakturou. Ovládání traktury je umožněno přes mechanicko-pneumatické zařízení Barkerovy páky. Zde jsme vycházeli u manuálů z konstrukce Em. Š. Petra, kterou jsme zdokonalili. V pedálovém stroji je zvolena realizace na mechanicko-pneumatické-výpustné Barkerově páce. Zkoušky různých variant trvaly 4 měsíce a vybrané byly podrobeny náročnému testu. Při něm byl každý tón „zapnut“ 230 000 krát. I po tomto testu nevykazovalo modelové zařízení žádné opotřebení.
1680? | varhanní skříň |
1912 | Em. Š. Petr – nový nástroj, pneumatická traktura |
2013 | Kánský - Brachtl – rekonstrukce varhanní skříně, novostavba varhan Jaromír Kánský – ideový návrh, konstrukce, kompletace Barkerovy páky Josef Brachtl - intonace ak. restaurátor Peter Stirber – restaurování povrchové úpravy |
Dispositionen |
|
I. Manuál: C - g3 = 56t. | |
1. Principál | 16´ |
2. Principál | 8´ |
3. Kryt hrubý | 8´ |
4. Flétna harmonická | 8´ |
5. Corno | 8´ |
6. Viola alta | 8´ |
7. Salicionál | 8´ |
8. Grand doublett | 5 1/3´ |
9. Oktáva | 4´ |
10. Flétna | 4´ |
11. Fugara | 4´ |
12. Cymbál 3x | 2´ |
13. Mixtura 4x | 2 2/3´ |
14. Tromba | 8´ |
II. Manuál: C – g3 = 56t. | |
15. Bourdon | 16´ |
16. Principál | 8´ |
17. Kryt | 8´ |
18. Kvintadena | 8´ |
19. Flétna koncertní | 8´ |
20. Gamba | 8´ |
21. Dolce | 8´ |
22. Vox angelika | 8´ |
23. Oktáva | 4´ |
24. Flétna | 4´ |
25. Houslovka | 4´ |
26. Mixtura 3-4x | 2 2/3´ |
27. Klarinet | 8´ |
III. Manuál – Žaluziový stroj: C – g4 = 68t. | |
28. Salicet od c° | 16´ |
29. Principál | 8´ |
30. Kryt jemný | 8´ |
31. Flétna rourková | 8´ |
32. Aeolina | 8´ |
33. Vox coelestis | 8´ |
34. Oktáva | 4´ |
35. Flétna rourková | 4´ |
36. Pikola | 2´ |
37. Doublett 2x | 2 2/3´ |
38. Oboe | 8´ |
39. Cor anglais | 8´ |
40. Vox humana | 8´ |
Pedál: C – f1 = 30t. | |
41. Grand Bourdon | 32´ |
42. Principálbas | 16´ |
43. Subbas | 16´ |
44. Violonbas | 16´ |
45. Bourdonbas | 16´ |
46. Salicetbas | 16´ |
47. Kvintbas | 102/3 |
48. Principál | 8´ |
49. Bourdon | 8´ |
50. Violoncello | 8´ |
51. Pozoun | 16´ |
52. Fagot | 16´ |
rejstříky Vox angelika = Dolce s vlastním tremolem na píšťalnici | |
Vox humana = Cor anglais s vlastním tremolem na píšťalnici | |
Spojky: | |
Spojky mechanické v hracím stole | I/P, II/P, III/P |
Spojky mechanické v Barkerové páce | II/I, II/I 16´, II/I 4´,III/I, III/I 16´,III/II, III/II 4´, III/II 16´, III 4´ |
- kuželkové vzdušnice všech strojů | |
- mechanická tónová i rejstříková traktura | |
- paměťové zařízení - Setzer |