Praha - Břevnov
Vrcholně barokní stavbu baziliky sv. Markéty měl na starosti stavitel Kryštof Dientzenhofer. O vnitřní vybavení včetně varhan se zasloužil jeho syn Kilian Ignác Dientzenhofer. Podle jeho návrhu vznikla skvostná skříň varhan, jejímž zhotovitelem byl Tobias Meissner v roce 1725. Skříň má přitom zajímavé, ale pro varhanáře špatně použitelné řešení. Skládá se ze dvou samostatných věží, které jsou spojené nižší nikou. Půdorysně se jedná o kruhovitě polygonální objekty se subtilním uspořádáním bez jediného pravého úhlu! Do netradiční konstrukce musely být vměstnány třímanuálové varhany s mechanickou trakturou a 34 resjtříky. Pro Hlavní a Sólový stroj bylo zapotřebí zhotovit kosodelníkové vzdušnice, které více respektují složitost skříní. Dále byly tyto stroje rozděleny na basovou část C-h a diskantovou část c1-d3, která je umístěna v postamentu. Nástroj má 9 vzdušnic a velice složitě vedenou mechanickou trakturu.
Z Meissnerových varhan se zachovalo 2x 13 prospektových píšťal ze dvou Principálový rejstříků a Subbass. Ten ale pro svůj špatný stav posloužil pouze jako vzor kopií a po konzervaci byl uložen u nástroje. Starší jsou ještě prospektové píšťaly pozitivu (1772-75 pražský varhanář Jan Mátl ?) a píšťaly rejstříků Major Bass 16´a jedna řada Cornet Bass 6´ (Schiffner ?). Hrací stůl se nedochoval, ale tvar varhanní skříně jasně ukazuje na použití samostatného stolu. Je možné, že se v té době jednalo o unikátní a v naší zemi prvně uplatněný varhanářský jev. Nový hrací stůl vychází z architektury skříně a je zhotoven podle návrhů Pavla Havlase a Jaromíra Kánského.
Zvukový ideál spojený s menzurami píšťal byl pro nedostatek dochovaného materiálu ovlivněn vzorem slezského varhanářství 18. století, odkud pocházela praxe Tobiase Meissnera. V nástroji byl rovněž obnoven zvukový efekt Rossignol (slavíčí hlas) po kterém se našly stopy na varhanní skříni a zvonkohra Carillon umístěná v hracím stole.
Dispozice: Ing. Marek Čihař, MgA. Pavel Černý
Technické řešení: Ing. Marek Čihař, Mgr. Jaromír Kánský
Technická dokumentace: Mgr. Jaromír Kánský
Architektura: Ing. Pavel Havlas
Restaurování polychromie: ak. malíř Peter Stirber a kolektiv
Intonace: Josef Brachtl
Archivní průzkum: Ing. Marek Čihař
Disposition |
|
I. Manuál – Hlavní manuál | C,D-d3 |
1. Bourdon Flaut | 16´ |
2. Principal | 8´ |
3. Quintadena | 8´ |
4. Gems Horn | 8´ |
5. Octav | 4´ |
6. Nacht Horn | 4´ |
7. Quint | 3´ |
8. Superoctav | 2´ |
9. Mixtur 6-8f | 2´ |
10. Cimbal 3f | 1 1/2´ |
II. Manuál – Sólový Manuál | C,D-d3 |
11. Principal | 8´ |
12. Flaut Amabile | 8´ |
13. Gamba | 8´ |
14. Unda maris | 8´ |
15. Biffara ab c´ | 8´ |
16. Octav | 4´ |
17. Rohr Flaut | 4´ |
18. Superoctav | 2´ |
19. Mixtur 4f | 1 1/2´ |
20. Tromba | 8´ |
III. Manuál – Pozitiv | C,D-d3 |
21. Copula Major | 8´ |
22. Principal | 4´ |
23. Flaut | 4´ |
24. Octav | 2´ |
25. Quint | 1 1/2´ |
26. Mixtur 3f | 1´ |
27. Carillon ab c´ | |
Pedál | C,D-d1 |
28. Major Bass | 16´ |
29. Sub Bass | 16´ |
30. Octav Bass | 8´ |
31. Superoctav Bass | 4´ |
32. Cornet Bass 3f | 6´ |
33. Posaun | 16´ |
34. Tromba Bass | 8´ |