Humpolec
Někdy začátkem roku 2003 nám do dílny volal z USA pan Stanislav Kotyza, že se rozhodl darovat do kostela sv. Mikuláše ve svém rodném městě Humpolci nové varhany. Za měsíc přiletí a chce vidět první návrhy. Bylo to neočekávané. Ihned jsme se vydali do tohoto města, které je známé především Hliníkem a pivem. Cestou jsme navštívili nedaleký Pelhřimov (abychom věděli, do čeho jdeme...).
Gotický kostel sv. Mikuláše v Humpolci je v písemných pramenech připomínán již r. 1233. V letech 1721-22 byla svěřena jeho oprava a přestavba J. B. Santinimu, který mistrně dovedl skloubit sloh gotický s barokním – barokní gotika.
Při návrhu nového nástroje jsme sledovali tento mistrův odkaz ve tvaru varhanní skříně a citaci v detailech. Jedná se o ranně barokní, ale i starší koncepci. Na úzkém základu vyrůstá plochá skříň, která je přerušena polygonální vysokou středovou věží. Profilace říms jsme zvolili moderní jednoduché, které jsou v kontrastu s historizujícími řezbami. Nástroje, ze kterých inspirace vychází, se stavěli v oblasti jižního Německa a severní Francie. Dle tehdejší praxe je celá skříň postavena z masivního dubového dřeva, které je ručně hoblované. Pedálová ohrada je z měkkého dřeva a je umístěná za hlavní skříní vzadu. Stejně jako oltář jsou i varhany opatřeny zavíracími dveřmi. Nástroj tak má „dvojí tvář“, kdy v postní době je zavřený hlavní stroj, jak bývalo zvykem. Tyto dveře bývaly na varhanách běžné, ale v naší zemi se již nikde nedochovaly.
Bohaté řezby, které jsou dílem F. Nedomlela z Bruntálu, jsou rovněž zhotoveny z dubu. Při pozorném prohlížení najdeme v nich skrytou symboliku. Na prostřední věži se nachází hlava anděla. Má vyrovnaný a jasný výraz, který symbolizuje dobrou myšlenku daru těchto varhan a také snad požehnání každého dobrého díla. Z tváře vyzařuje čistota, vyrovnanost a pevný řád. Na bočních věžích jsou menší hlavičky, které už vyjadřují emoce. Ty vždy do díla přináší člověk, dílo je tedy živé! Na levé straně je pláč a na pravé radost. Z rostlinného motivu řezeb vylézají skrytě ještě další postavy, jsou to démoni. Ty také provázejí každé dílo, někdy skrytě a jindy zcela otevřeně.
Při návrhu nástroje jsme dispozičně vycházeli z ranně barokních varhan. Požadavek investora – zpěvný a barevný nástroj, je zde zastoupen 25 rejstříky ve dvou manuálech a pedálu. Hlavní stroj, který se nachází za zdobeným prospektovým Principálem, má 11 rejstříků a je plně vybudován. Echo stroj má ráz prsního stroje, nachází se nad zabudovaným hracím stolem a je disponován množstvím 9 barevných rejstříků. Pedál s pěti hlasy je umístěný vzadu. Za pedálem jsou klínové měchy, které lze také v případě potřeby ručně ovládat pomocí provazů.
Varhany jsou čistě mechanicky ovládány a mají 5 dubových zásuvkových vzdušnic, které jsou rovněž vyrobeny barokním způsobem.
Dispozice, technická dokumentace: Mgr. Jaromír Kánský
Dispozice, intonace: Josef Brachtl
Řezby: František Nedomlel
Kovářské práce: Josef Ničman
Investor: Harmony Foundation, Stanislav a Marta Kotyzovi
Disposition |
|
Hlavní stroj: | |
Montre | 8´ |
Flutte | 8´ |
Bourdon | 8´ |
Salicional | 8´ |
Prestant | 4´ |
Flutte | 4´ |
Quint | 3´ |
Doublette | 2´ |
Fourniture 4x | |
Cornet 5x | |
Trompette | 8´ |
Prsa: | |
Nachthorn | 8´ |
Unda maris | 8´od c1 |
Fugara | 4´ |
Flutte | 4´ |
Nazard od c1 | |
Doublette | 2´ |
Tierce od c1 | |
Larigot | |
Voix humaine | 8´ |
Pedál: | |
Subbass | 16´ |
Octavbass | 8´ |
Quint | 6´ |
Prestant | 4´ |
Bombarde | 16´ |
Spojky: | |
I/P, II/P, II/I | |
Kanálové tremolo, Cymbelstern |